Ahad, 29 Ogos 2010

Class Abseiling( theory) at kenanga

berkobar-kobar semangat aku pada pagi kerana aku akan menghadiri kelas outdoor recreation kerananya aku akan belajar satu lagi aktiviti yang mencabar iaitu abseiling, bagi aku ia satu aktiviti yang sangat mencabar dari segi mental dan fizikal..tambahan pula dengan menghadiri kelas pada pagi ini aku dapat mempelajari ape dan makna abseiling, peralatan dan kegunannyaan, kerana silap sikit sahaja ia boleh membawa maut...so aspek keselamatan amat dititikberatkan ketika melakukan aktiviti ini..pada pagi itu, kami telah disajikan slide-show yang disediakan oleh En Hisyam yang telah menerangkan secara detail tentang abseiling dan tidak lupa juga berapa ikatan yang telah dipelajari dalam kelass yang lalu turut diaplikasikan..selepas itu, kami telah melakukan demo abseiling di kenanga yang dipantau dan dibimbing oleh En Hisyam...

What is the Abseiling?
  • Abseiling, from the German word "abseilen" meaning " to rope down" is the process of sliding down a rope under controlled conditions. Known as rappelling in the United States, abseiling has long been used in canyoneering, rock climbing, caving, and mountaining to descend slopes or cliffs that are too steep to simply hike down.



En Hisyam memperkenalkan dan menerangkan kegunaan setiap peralatan




edo menjadi model



ikatan untuk figure 8 descander





bersama-sama


ikatan clove hitch diaplikasikan



setting tali dulu



ha barulah boleh abseiling



Basic equipment:


rope


anchors
harness


carabiner



screwgate carabiner


descender figure 8
knee pad


suitable shoe

glove

Tiada ulasan: