Khamis, 26 Ogos 2010

Practical orienteering di kenanga

18/08/2010. Jam di handphone menunjukkan 8.00 pgi... alamak dah lambat nak pergi kelas outdoor ni..aduh, keluhan hati kecil ku..Lantas secepat mungkin aku menyiapkan diri..lalu terus pergi ke stor kenanga..alangkah terkejutnye aku, apabila melihat kesemua rakan-rakan kelas aku semua dah ada kat dataran kenanga...selalu tak macam ini..mungkin ini hikmah di bulan puasa..Selang 1 minit setelah aku sampai di dataran kenanga, tiba-tiba En Hisyam datang dan terus mengatakan ada quiz..dan sesiapa lambat tak boleh jawab quiz tersebut..selamat lah aku sempat datang, bisik di hati ku..Selepas kami menyiapkan quiz lalu memeriksa quiz tersebut...aku satu je soalan salah...Alhamdulillah..Selepas itu En hisyam terus menerangkan tenteng aktiviti yang akan kami lalaui.. iaitu kami..pertama sekali dibahagi kan kepada kumpulan. setiap kumpulan 2 orang sahaja..aku kumpulan dengan hilmi , nama team aku "tempur serizawa"...lepas itu kami mencari bearing dan distance sebanyak 7 check points dan tulis diatas kertas manila kad yang kecil sahaja didepan nya kami menulis nama kumpulan dan dibahagian bawah kami menulis kan distance dan bearing ...seterusnye kami menukarkan bearing dan distance yang telah kami semua cari tadi..dengan kumpulan lain..kami tukar dengan kumpulan kazama....setelah proses itu telah selesai kami telah memulakan orienteering kami rasa dahaga dan kelaparan...tapi kami semua tempuhi dengan sabar..setelah aku dan hilmi telah menjumpai barang amanah iaitu kad manila...dan selepas itu kami kembali ke tempat bermula dan kami lihat ramai kumpulan dah sampai dulu...alangkah sayunya hati aku ketika itu...tempat terakhir lah ni...sesampai kami di tempat finish point En hisyam menyuruh kami membuat kembali peta berdasarkan kan bearing dan distance yang kami telah cari tadi...lepas dah siap je peta baru lah kami diberikan dapat menyelesaikan misi kami...aku dapat tempat ke 4 iaitu selama 20 minit emmm ok lah tu...banyak aku belajar tentang orienteering macam orang kata " cakap tak sama dengan buat" so apa teori yang aku belajar dapat aku memahami lagi mendalam tentang orienteering ni bila dipractikan.....aku harap semoga apa yang aku belajar ni dapat diteruskan sampai bila-bila.. sukan orienteering memang terbaikkkk...dan tempurrrrrrrrr




kami punye peta
kumpulan kazama punye peta yang telah kami cari



En Hisyam menerangkan aktiviti yang bakal kami jalani




kami mencari checkpoint yang sesuai



En Hisyam menolong kami membuat peta




kumpulan lain sedang sibuk menyiapkan peta




Tempur Serizawa

Tiada ulasan: